محمدعلی ربانی:

طب سنتی در ایران ریشه در دارالحکمه ها و حوزه های دینی دارد

طب سنتی در ایران  ریشه در دارالحکمه ها و حوزه های دینی دارد

رایزن فرهنگی کشورمان درهند گفـت: طب سنتی برگرفته از تجربه های بشری وجزیی از فرهنگ وسنت های فرهنگی هر جامعه است، از این رو طب سنتی به ویژه در ایران ریشه در دارالحکمه ها و حوزه های دینی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش بین المللی طب سنتی ، باسخنرانی محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی کشورمان درهند ،معاون وزیر طب سنی هند و مسئولان دانشگاه اسلامی علیگر در سالن اجتماعات دانشگاه علیگر هند برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش سری ویداراجش ،معاون وزارت طب یونانی (طب سنتی هند ) طی سخنانی ضمن تشریح سیاست های دولت در توسعه وتسهیل سازی فرایند دسترسی مردم به داروهای سنتی و مراجعه به پزشکان در این حوزه ،خاطرنشان ساخت: یکی از سیاست های این وزارتخانه توسعه وگسترش مراکز دانشگاهی و علمی طب سنتی و همچنین تبادل تجربه با سایر کشورها در این حوزه است.

وی با اشاره به سفر سال گذشته اش یه ایران وامضاء تفاهم نامه با وزارت بهداشت کشورمان ، تجربه های ایران در حوزه طب سنتی را ارزنده وفرصتی جهت مبادلات علمی دانشگاهی دو کشور خواند.

محمدعلی ربانی سخنران مراسم افتتاحیه در خصوص نسبت طب سنتی با فرهنگ در سخنانی اظهارداشت:طب سنتی که برگرفته از تجربه های بشری است جزیی از فرهنگ وسنت های فرهنگی هر جامعه بشمار می رود .از این رو طب سنتی بویژه در ایران  ریشه در دارالحکمه ها و حوزه های دینی داشته است . در گذشته طبیب را حکیم می نامیدند و بسیاری از علما و اندیشمندان در کنار آموزش فقه وفلسفه وسایر علوم عقلی نقلی و طب را هم به دانشجویان خود تعلیم می دادند.

وی در ادامه اظهارداشت: حکیم وفیلسوف بودن طبیبان در گذشته امری اتفاقی نبوده بلکه به جهت نگاه مشترک هستی شناسانه و طبیعت شناسانه طب سنتی و فلسفه  به انسان و جهان می باشد. طب سنتی به ویژه در ایران همواره  آمیخته با حکمت وتجربه وسنت های فرهنگی بوده از این رو اوج طب سنتی مربوط به دوره شکوفایی فرهنگی وتمدنی بشر بویژه در یونان، ایران، هند و چین  بوده است.

وی افزود: طب سنتی با ریشه چندین هزار ساله  آن نه تنها از بعد مادی انسان بلکه به بعد معنوی و روحانی آن نیز توجه دارد. اصلاح روش زندگی و ایجاد تعال  حالات روحی و روانی شعار اصلی طی طب سنتی بوده است که از طریق بهره گیری ازعناصر طبیعت به مداوای بیمار می پرداختند.

رایزن فرهنگی همچنین مناسب ترین وجه تناسب طب و فرهنگ  را در آثار بوعلی سینا برشمرد که در آن بوعلی  کتاب قانون را در طب وشفا را به فلسفه اختصاص داده است. شاید دلیل عمده این پیوستگی میان حکمت و طب، توجه جدی طب سنتی به  بعد غیر مادی آدمی و ارتباط تنگاتنگ جسم وروح  در طب سنتی باشد. در طب سنتی بیماری جسمی با ناآرامی های روحی ارتباط نزدیک دارد از این رو استفاده از هنر، موسیقی، دعا و همچنین سبک زندگی در بهبود بیماری جسمی و رسیدن به آرامش اهمیت بسیار دارد.

ربانی در ادامه سخنانش با اشاره به سابقه بیش از دو قرن آموزش طب سنتی در ایران در مرکز علمی بین المللی جندی شاپور، خاطرنشان ساخت: امروزه  نیز در ایران طب سنتی حائز اهمیت می باشد. رشته های طب سنتی در بیش از ده دانشکده پزشکی تدریس می شود ومراکز درمانی، داروخانه ها و نهادهای بسیاری در حوزه طب سنتی تاسیس شده است.

وی تاکید کرد: مردم ایران به ویژه طی سال های اخیر توجه بیشتری در استفاده از داروهای گیاهی و مراجعه به طب سنتی داشته اند همانگونه که در هند نیز طب سنتی هم از گذشته تاریخی بسیاری برخوردار بوده و هم امروزه مراکز علمی و دانشگاهی بسیاری به حوزه آموزش و درمان طب سنتی رو آورده اند.

وی ابراز امیدواری کرد طب سنتی بتواند یکی از ظرفیت های فعال در روابط  علمی دانشگاهی و تجاری ایران و هند تبدیل شده و حضور اساتید ایرانی بتواند فرصت های عملی مناسبی را جهت توسعه و گسترش همکاری ها در بخش طب سنتی دو کشور فراهم آورد.

در ادامه این برنامه اختر حسیب معاون دانشگاه اسلامی علیگر پروفسور عاصم علی مدیرکل وزارت طب سنتی، ویدا جایانت، رئیس شورای مرکزی طب هند و مسئولین نهادهای علمی و دولتی هند سخنرانی نمودند.

طی این همایش دوروزه چهل مقاله در خصوص طب سنتی ارائه گردید. مجاهدی ازدانشگاه بابل سخنران ایرانی این همایش می باشند که مقاله خود را در خصوص تحولات طب سنتی در ایران معاصر  ارائه داده است.

کد خبر 4790911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha