نخستین نمایشگاه خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم در مشهد آغاز به‌کار کرد

نخستین نمایشگاه خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم در مشهد آغاز به‌کار کرد

گروه استان‌ها- نخستین نمایشگاه جهانی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم در مشهدمقدس آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، نخستین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای مسیر جاده ابریشم تحت عنوان "رقص قلم" به میزبانی شهرداری مشهد و با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و با حضور هنرمندانی از 30 کشور جهان در مشهد آغاز به کار کرد.

از میان 935 اثر خوشنویسی ارسال شده به دبیرخانه جشنواره رقص قلم، 234 اثر از 29 کشور شرایط نمایش فیزیکی در نمایشگاه را داشته‌اند که این آثار در محل موزه بزرگ خراسان در شهر مشهد و فرهنگستان هنر و مجتمع بزرگ تجاری ایران مال در شهر تهران برای بازدید عموم به نمایش داده خواهد شد.

علاوه بر این به منظور دسترسی به آثار قابل نمایش در نمایشگاه بیم المللی خوشنویسی راه ابریشم، کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز امکان بازدید آثار را در گالری مجازی به آدرس www.gallery.irunesco.org از تاریخ 1 تا 6 بهمن ماه در ساعت 21 به وقت ایران فراهم کرده است. 

همچنین به مدت سه روز از تاریخ دو تا چهار بهمن ماه کنفرانس‌های بین المللی با موضوعات بنیادین هنر خوشنویسی برگزار می‌شود.

جشنواره هنرهای نوری رقص قلم نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در امتداد رویداد بزرگ بین المللی نمایشگاه و کنفرانس بین المللی راه ابریشم در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بندر خمیر، اراک، تهران و همدان برگزار می‌شود.

این نمایشگاه از امروز مورخ یک بهمن ماه تا سوم فروردین ماه سال آینده به صورت مجازی و با حضور نمایندگان از 30 کشور جهان در مشهد برگزار شده و 234 اثر از نقاط مختلف جهان به نمایش درخواهد آمد همچنین در حاشیه مراسم افتتاحیه نفیس‌ترین و بزرگ‌ترین قرآن جهان به طول 250 سانتی‌متر و عرض 175 سانتی متر و 660 صفحه به نمایش گذاشته می شود. این اثر توسط استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی خوشنویسی شده که توسط اساتید برجسته کشور تذهیب شده و آماده‌سازی آن هفت سال به طول انجامیده است.

جنس صفحات این قرآن از پارچه کتان اصفهان که مخصوص این قرآن بافته شده، بوده و با ترکیبی از بوم سازی سنتی و تکنولوژی رنگ های مدرن به صورت چرم مصنوعی فراوری شده است و قابلیت انعطاف پذیری آن سبب شده که اوراق این کتاب به هیچ وجه چروک نشود.

 محمدرضا کلائی؛ شهردار مشهد در افتتاحیه اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم اظهار داشت: از همت کمیسیون ملی یونسکو بابت گرداوری علاقه مندان این حوزه تشکر می‌کنم.

وی افزود: هنر ارزشمند خوشنویسی میراث معنوی کشور ما است و به نوعی ایران پایتخت این هنر به شمار می‌رود.

شهردار مشهد بیان کرد: امیدواریم این افتتاحیه در بهمنی که میزبان اتفاقات مهمی در حوزه فرهنگی است، در این مکان که به همت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در دل کوهسنگی جای گرفته، برکت داشته و بتوانیم میزبانی شایسته‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/282/ ز

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon