۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۴

شاخص کیفی هوای اصفهان در ۱۳ منطقه ناسالم است

شاخص کیفی هوای اصفهان در ۱۳ منطقه ناسالم است

اصفهان- کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: شاخص کیفی هوای این کلانشهر تا ساعت ۱۰ صبح امروز با میانگین ۱۳۵ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

محمود مزارع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کیفیت هوا براساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش فعال در خیابان‌های احمدآباد با شاخص ۱۵۵، انقلاب با شاخص ۱۸۲ و بزرگراه خرازی با شاخص ۱۵۶ وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) و در ۱۰ ایستگاه خیابان‌های استانداری و فرشادی با شاخص ۱۱۲، باهنر با شاخص ۱۱۸، پروین با شاخص ۱۳۷، رودکی و میدان فیض با شاخص ۱۲۹، رهنان با شاخص ۱۰۶، کاوه با شاخص ۱۳۵، میرزا طاهر با شاخص ۱۴۵ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۴۳ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است.

وی با بیان اینکه چهار ایستگاه پایش هوا در خیابان‌های جی، باغ غدیر، دانشگاه همچنان از مدار خارج است، افزود: کیفیت هوا در شهر سجزی با شاخص ۸۱، شاهین شهر با شاخص ۶۲ در وضعیت قابل قبول ثبت شده ضمن اینکه ایستگاه‌های مبارکه، دولت آباد، شاهین شهر، خمینی‌شهر، نجف آباد و کاشان قطع است.

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان تا هفته سوم شهریور جوی آرام و پایدار در سطح استان حاکم است و گردوغبار نخواهیم داشت. از این رو به علت پایداری و سکون جو، غلظت آلاینده‌های جوی در هوای مناطق مرکزی به ویژه کلانشهر اصفهان افزایش یافته است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 5295141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha